Kun kuuntelet vaikuttavaa puhujaa tai tunteisiin vetoavaa laulajaa, tuleeko sinulle tunne, että hän esiintyy juuri sinulle? Näin hän todennäköisesti tekeekin. Taitava esiintyjä ei esiinny anonyymille joukolle vaan ihmiselle. Sama pätee verkkokurssin sisällöntuotantoon.
Vaikuttava verkkokurssi suunnitellaan ja toteutetaan kurssin todelliselle käyttäjälle. Mutta kuinka tämä käytännössä näkyy kurssin teossa? Tässä blogikirjoituksessa Ixirin Inka Nokso-Koivisto kertoo, kuinka verkkokurssi räätälöidään kohdeyleisölleen.
Harva lähtee tekemään verkkokurssia miettimättä lainkaan, kenelle kurssi on suunnattu. Yksi kurssi on tarkoitettu yrityksen uusille työntekijöille, toisella tavoitellaan tiettyä taitoa vapaa-ajallaan tarvitsevia, jonkin kurssin kohdeyleisönä ovat lukiolaiset. Käyttäjien hahmottaminen tämänkaltaisina anonyymeina ihmisjoukkoina ei kuitenkaan riitä.
Kohderyhmäanalyysi on verkkokurssin suunnittelun lähtökohta
Sujuvan verkkokurssiprojektin aluksi selvitetään, minkälaisia ihmisiä kohderyhmään kuuluu ja mitä he tarvitsevat. Jotta kohderyhmä todella löytää kurssille, jatkaa sen loppuun ja oppii toivotun sisällön, tarvitaan vastaukset ainakin seuraaviin kysymyksiin:
Miksi osallistuja tulee kurssille?
Mitä hän jo osaa ja mitä hän tahtoisi aiheesta oppia?
Onko verkko-oppiminen hänelle arkea vai hikoiluttaako häntä jo ajatuskin kurssialustalle kirjautumisesta?
Plärääkö osallistuja kurssia aamujunassa, kotisohvalla vai osana työpäiväänsä?
Kaikki nämä asiat vaikuttavat siihen, kuinka kurssin sisältö jäsennetään ja esitetään, minkälaisia aktiviteettejä kurssille luodaan ja mitkä ovat verkkokurssin tekniset ratkaisut. Vastauksia näihin kysymyksiin voi toki arvailla, mutta varmimman tiedon saa kysymällä.
Kohderyhmäanalyysissa tällaisia kysymyksiä selvitetään kurssin mahdollisilta osallistujilta esimerkiksi haastattelemalla heitä.
Riippumatta siitä, kuinka moninainen joukko kurssia käyttää, kohderyhmäanalyysin tekeminen säästää kaikkien aikaa verrattuna siihen, että kurssi toteutettaisiin sokkona ja jo valmiiksi luultu kurssi rempattaisiin kuntoon palautteiden pohjalta. Voihan heti kättelyssä käydä ilmi, ettei kaavailtua kurssia edes kaivata.
Osallistuja mielikuvien tasolla mukana kurssin aktiviteettien toteutuksessa
Kohderyhmäanalyysi tehdään siis sen selvittämiseksi, tarvitaanko kurssia ja jos tarvitaan, kuinka se kannattaa toteuttaa. Se onkin kurssin suunnittelun lähtökohta. Kohderyhmän tunteminen on kultaa myös kurssin toteutusvaiheessa. Kun verkkokurssiprojektin päähenkilö saa kasvot ja etunimen jo ennen kuin itse kurssi on olemassa, myös aktiviteettien laatiminen on helpompaa.
Mielikuvien tasolla kurssin osallistuja istuu kurssin tekijää vastapäätä, kun sisältöjä kurssivideoihin luonnostellaan, tekstejä kirjoitetaan ja kuvituksia hahmotellaan. Jokaisen aktiviteetin kohdalla täytyy miettiä, mitä verkkokurssille osallistuva kysyisi aiheesta. Mitä hän ei ymmärtäisi ja mistä hän haluaisi tietää lisää?
Perustavana ajatuksena verkkokurssin sisällön laatimisessa onkin, kuinka kyseinen tieto tai taito hyödyttää osallistujaa. Oli kyse kuinka abstraktista asiasta tahansa, se kannattaa sitoa osallistujan aiempaan tietoon ja kokemuksiin ja miettiä, miksi se on hänelle tärkeä. Ja jos se ei ole, asiaa ei kannata opettaa lainkaan.
Verkkokurssin testiryhmä varhain apajille
Ennen kuin vapauttaa verkkokurssin bittiavaruuteen, täytyy olla varma, että se toimii. Alustan tekniset ominaisuudet ja linkkien toimivuuden voi tarkastaa kuka vain. Toivottuja oppimistuloksia täytyy kuitenkin kokeilla juuri kohderyhmän edustajilla. Verkkokurssin todellisten käyttäjien tulee siis olla mukana kurssin toteutuksessa muutenkin kuin mielikuvien tasolla.
Ensimmäiset testiosallistujat olisi hyvä saada kurssille jo silloin, kun isompiakin korjausliikkeitä on vielä mahdollista tehdä. Testikierrokset voi aloittaa vaikkapa yhdellä kurssin osiolla, ja testiin kannattaa uskaltaa antaa myös vähemmän hiottua timanttia. Kun verkkokurssia testataan eri vaiheissa toteutusta, lopputestauksesta selvitään todennäköisimmin hienosäädöllä.
Kurssin käyttäjiä kannattaa tietenkin kuunnella vielä kurssin julkaisemisen jälkeenkin. Kerätty kurssipalaute kannattaa analysoida ja käyttää hyödyksi, kun kurssia päivitetään. Näin verkkokurssi on pitkäikäinen ja vain paranee vanhetessaan.
Kuulostaako kohderyhmän haastattelu ja testikierrosten koordinointi työläältä? Ei hätää. Kun toteutat kurssisi yhteistyössä Ixirin asiantuntijoiden kanssa, räätälöimme verkkokurssin juuri sinun määrittelemillesi käyttäjille. Yllä mainitut vaiheet kohderyhmäanalyyseineen ja käyttäjätestauksineen ovat osa kurssipaketteja, jotka me toteutamme puolestasi. Teemme analyysejä ja palauteselvityksiä myös olemassa olevista kursseistanne.
Artikkelin kuvat: Shutterstock
Kirjoittaja on Ixirin toimitusjohtaja ja verkkokoulutussuunnittelija, FT Inka Nokso-Koivisto.
inka.nokso-koivisto@ixir.fi, puh. 045-342 0727