Kolme vinkkiä verkkokurssin suunnitteluun – Osa 1: Aloita tavoitteesta
- Inka Nokso-Koivisto
- 5 päivää sitten
- 3 min käytetty lukemiseen
Päivitetty: 3 päivää sitten
Oletko koskaan osallistunut verkkokurssille, jonka punainen lanka tuntuu olevan hukassa? On paljon asiaa ja yksityiskohtia, muttei oikein perustelua sille, miksi kaikki se pitäisi oppia.
Tavoitteiden huolellisen määrittelyn pitäisi aina olla ensimmäinen askel verkkokurssin teossa. Tämä saattaa kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta käytännössä se jää yllättävän usein tekemättä. Monesti asiaan havahdutaan vasta, kun tarkastellaan kurssin vaikuttavuutta ja tuskaillaan, ettei sillä ole saavutettu toivottuja tuloksia.

Onko verkkokurssi oikea ratkaisu ongelmaasi?
Ennen kuin aloitat verkkokurssin suunnittelun, mieti huolellisesti:
• Mitä ongelmaa verkkokurssilla halutaan ratkaista?
• Onko verkkokurssi oikea tapa saavuttaa tämä tavoite?
Yrityksen verkkokoulutuksessa tavoite voi olla vaikkapa työturvallisuuden parantaminen tai asiakaskohtaamisen hiominen.
Tällaiset tilanteet voivat hyvinkin olla ratkaistavissa verkkokurssin avulla. Jos kyse on vaikkapa syvemmästä ongelmasta organisaatiokulttuurissa, minkäänlainen koulutus tuskin – ainakaan ainoana keinona – saa aikaan haluttua muutosta.
Toisaalta jos tavoitteena on, että osallistuja oppii jonkin konkreettisen taidon, verkkokurssi voi toimia mainiona johdantona tai lisätukena. Se ei kuitenkaan välttämättä yksin riitä takaamaan tarvittavaa osaamista.
Tarvitaanko siis verkkokurssi – ja jos tarvitaan, tarvitaanko myös muita keinoja?
Mitä osallistujan tulee osata verkkokurssin jälkeen?
Kun ylätason tavoite on tunnistettu, pureudutaan yksityiskohtaisempiin osaamistavoitteisiin eli siihen, mitä kurssilla tulee oppia, jotta asetettu tavoite voidaan saavuttaa.
Osaamistavoite voi näyttää vaikkapa tältä:
"Osallistuja tunnistaa työpaikan yleisimmät turvallisuusriskit."
tai
”Osallistuja osaa soveltaa yrityksen viestintäohjeita asiakaspalvelutilanteessa."
Osaamistavoitteita ei laadita vain siksi, että voidaan kirjoittaa kolme bullet-pointtia kurssikuvaukseen. Kurssin suunnittelu rakennetaan osaamistavoitteiden varaan, ja suunnittelun edetessä niihin on tärkeää palata säännöllisesti.
Tärkeä vinkki verkkokurssin sisällön suunnitteluun onkin, että se tehdään tavoitteiden ehdoilla!
Aina kun tekisi mieli hairahtaa houkutteleville sivupoluille, mieti, palveleeko tämä sisältö todella kurssin osaamistavoitteita ja sitä kautta kurssin laajempaa tarkoitusta.

Kertaukset ohjaavat oppimaan
Konkreettinen esimerkki tästä liittyy kertausten laadintaan. Automatisoidussa verkkokurssissa esimerkiksi monivalintatehtävät, oikein-väärin-väittämät tai vaikkapa lajittelutehtävät ovat tärkeä osa oppimisprosessia.
Huonosti laaditut kysymykset testaavat vain mekaanista muistamista. Huonot kysymykset saattavat jopa haitata oppimista, jos ne ohjaavat huomion nippelitietoon tai turhaan lillukanvarteen.
Toisinaan ¨parjatutkin monivalintakysymykset eivät kuitenkaan ole "höpöhöpöä", jos ne laaditaan pedagogisesti järkevästi.
Hyvin laaditut monivalinnat voivat
✔ vahvistaa ydinsisältöjen oppimista.
✔ ohjata osallistujaa oikeaan ajatteluun.
✔ opettaa soveltamaan tietoa.
✔ tarjota palautetta ja lisätietoa.
Monesti monivalinnat ovat sellaista sisältöä, jota verkkokurssin sisällöntuontantoa asiantuntijalta tilaavat asiakkaani haluavat tehdä itse. Ajatuksena on, että kysymyksiä on hauska laatia ja miettiä niihin vitsikkäitä vaihtoehtoja.
Itse taas suosittelisin, että juurikin kertaukset laadittaisiin ammattimaisesti.

Osaamistavoitteet kouraan ja kysymysten laadintaan
Kuten monessa muussakin vaiheessa kurssin tekoa, erityisesti kertauksia suunnitellessa kannattaa palata osaamistavoitteisiin. Siten voidaan varmistaa, että ollaan ydinasioiden äärellä.
Esimerkiksi kurssilla, jonka osaamistavoitteena on, että osaa toimia oikein onnettomuustilanteessa, saatetaan innostua laatimaan kertauskysymyksiä työturvallisuuslainsäädännöstä Se voi olla tärkeää, mutta ei ainakaan tämän osaamistavoitteen näkökulmasta ydinkysymys. Paremmin voisikin toimia vaikkapa kysymys, jossa tietoa sovelletaan tapausesimerkin avulla.
Tietenkin kurssin sisällön täytyy antaa valmiudet vastata kysymyksiin. Kertausten laadinta toimii myös hyvänä viimeisenä tarkastuspisteenä: lunastaako kurssi todella osaamistavoitteiden antaman lupauksen?
Monivalintojen ja muiden kertausten laadintaan on paljon muutakin tärkeää mietittävää. Esimerkiksi väärien vaihtoehtojen suhteen kannattaa olla huolellinen. Mutta se on sitten oma tarinansa ja toisen blogikirjoituksen paikka.
Ensimmäinen vinkkini verkkokurssin laadintaan onkin siis seuraava: mieti huolella (ja mielellään porukalla) millaista ongelmaa pyrit verkkokurssin avulla ratkaisemaan. Tämän ylätason tavoitteen muotoiltuasi laadi osaamistavoitteet, jotka pidät mukanasi koko kurssin suunnittelun ajan. Näin verkkokurssissa säilyy punainen lanka ja saat siivottua turhat rönsyt sisällöstä.
Kirjoittaja on Ixirin toimitusjohtaja ja verkkokoulutussuunnittelija Inka Nokso-Koivisto, joka yrittää työkseen löytää täydellisen verkkokurssin reseptiä. Tämä on ensimmäinen osa Inkan huhtikuussa 2025 vetämään webinaariin pohjatuvia kirjoituksia.
