top of page

MOOC Aalto-yliopistolle

Aalto-yliopiston arkkitehtuurin historian ja restauroinnin professuurissa haluttiin nostaa alan ajankohtaisia teemoja suuren yleisön tietoisuuteen, rikkoa perinteitä alan opiskelussa ja muuttaa lähiopetusta keskustelevammaksi. Näistä syistä päätettiin toteuttaa Ixirin ja Aalto-yliopiston yhteistyössä laatima verkkokurssi Arkkitehtuurin historia – mikä on aina ajankohtaista?

​

Kurssi on suunnattu suurelle yleisölle ja avoin sekä suoritettavissa maksutta itsenäisesti verkossa koska vain.

Osallistujien kommentteja kurssista

Hienosti toteutettu kurssi.

Monimuotoinen, interaktiivinen rakenne sai kurssin tuntumaan kevyeltä, kuitenkin sisältö täyttä asiaa.

Todella kivasti huomioitu eri tapoja oppia!

Uusia näkökulmia ja opiskelijalähtöisyyttä

​

Miksi monien rumina pitämiä betonikolosseja ei saisi purkaa? Tai onko edes mielekästä puhua rumasta ja kauniista arkkitehtuurista? Onko sillä väliä, mitä tyyliä rakennus edustaa? Voiko arkkitehtuurin historian tuntemus auttaa meitä käynnissä olevan ilmastohätätilan ratkaisemisessa?

​

Kurssi avaa muun muassa tällaisia arkkitehtuurin historian ajankohtaisia teemoja sekä lukiolaisille että muille aiheesta kiinnostuneille. Se toimii myös osana Aalto-yliopistossa tarjottavaa arkkitehtuurin historian ja restauroinnin johdantokurssia.

 

Perinteisesti arkkitehtuurin historian opiskelu mielletään tyylien opetteluksi ja pylvästyyppien pänttäämiseksi. Tällä kurssilla häivytetään näitä pölyttyneitä käsityksiä ja tutustutetaan osallistujat siihen, kuinka käytännöllinen ja filosofinen ala itseasiassa on.

 

MOOC-toteutus myös helpottaa henkilökunnan kiireistä työtahtia ja tekee lähiopetuksesta opiskelijalähtöisempää. Kun opiskelijat tutustuvat tiedollisiin osuuksiin itsenäisesti etukäteen, voi luentojen sijaan keskittyä keskustelemaan ja muuten soveltamaan tietoa ryhmässä.

Kuva: K. Kivi, n. 1967, Asuntosäätiö, KAMU Espoon kaupunginmuseo

Miksi Ixir haluttiin mukaan?

 

Kurkistuskursseja on viime vuosina alettu käyttää yliopisto-opetuksessa koko ajan enemmän. Usein ne laaditaan oppilaitoksissa opettajien voimin. Voisikin kysyä, mihin Ixiriä tarvittiin? Tärkeimpiä syitä on kaksi: laatu ja ajansäästö.

 

Vaikka yliopisto-opettajat ovat oman alansa asiantuntijoita ja pedagogeja, verkkopedagogiikka ja erityisesti itsenäisesti verkossa suoritettava koulutus ei ole jokaisen erikoisalaa. Verkkokurssin sisällöntuotanto, teknisten ratkaisujen hyödyntäminen ja projektin kokonaishallinta vaativat asiantuntemusta.

 

Toisaalta verkkokurssi on julkaisu muiden joukossa, joten siihen pätee sama kuin vaikka oppikirjoihin ja podcasteihin. Alan ulkopuolisen toimittajan käyttö suurelle yleisölle suunnatun materiaalin toimittamisessa ei yleensä ole hassumpi idea.

 

Verkkokurssin toteuttaminen laadukkaasti vie myös satoja tunteja työaikaa. Koska arkkitehtuurin historian MOOCin tarkoituksena oli nimenomaan vapauttaa henkilökunnan aikaa muuhun, kurssiprojektin koordinointi ja toteutus oli luontevaa ulkoistaa Ixirille.

Kuva: Rafael Karsten 1929, Museovirasto

Drooneja ostarin yllä

 

Ixir lähti liikkeelle professorin kurssimateriaaleista. Erilaisin täydennyksin Ixir jäsensi näiden pohjalta sisällön verkkokurssiksi sopivaan muotoon.

 

Kun sisällöt ja pedagoginen käsikirjoitus oli kommenttikierrosten myötä hiottu ja hyväksytty, oli aika toteuttaa aktiviteetit. Arkkitehtuurin historian ja restauroinnin apulaisprofessori Panu Savolainen toimi videoilla ja äänitteillä asiantuntijana.

 

Tällä kurssilla päätettiin panostaa erityisesti videoihin. Videoiden toteuttajaksi oli riemu saada elokuvantekijä Antti Tuomas Seppänen. Kuvauspaikoiksi valikoitui arkkitehtonisesti kiinnostavia kohteita pääkaupunkiseudulla. Droonit viuhuivat ja tunnelma oli muutenkin kuin toimintaelokuvan kuvauksissa napaseudulla, osuihan kuvausviikolle myös yksi talven kylmimmistä päivistä. Upeita lopputuloksia voi ihailla paitsi kurssilla myös Ixirin Youtube-kanavalla.

 

Tästä linkistä pääset tutustumaan kurssiin.

 

Lehdistölle suunnatun tiedotteen kurssista löydät täältä.

Tarvitsetteko te apua MOOCien toteutuksessa tai tutkimustulosten viestinnässä verkkokurssin muodossa?

Ixirin tiedepuolen yhteistyökumppaneita

FIME-suomi-lapinakyva.png
logo-78283-1.png
HY-logo.jpg
LOGO-IRF-SAATIO-ORIZZONTALE-BLU.png
bottom of page