top of page

Kolme syytä turvautua ammattilaiseen verkkokurssin sisällön laatimisessa

"Miksei meidänkin organisaatiomme tekisi verkkokurssejaan itse, nettihän on pullollaan kotikutoisia kursseja?"


Näin on, valitettavasti. Läjä kurssialustalle ladattuja powerpointteja tai kanavallinen 20 minuutin höpinävideoita ei yleensä johda verkkokurssilta toivottuun tulokseen eli oppimiseen. Pelkkä kurssityökalujen tekninen tuntemus ei myöskään riitä. Onnistuneen verkkokurssin erottaa yleensä ammattimaisesti suunnitellusta, rakennetusta ja toteutetusta sisällöstä.


Miksi verkkokurssin sisällöntuotannossa kannattaa turvautua asiantuntijaan? Ennen kuin ryhdyt hommaan niin sanotusti luomuna eli itse, mieti ainakin näitä kolmea kysymystä.



Taskukello oksalla roikkumassa.

1. Onko sinulla luppoaikaa?


Moni organisaatio hyödyntää ulkopuolista apua verkkosivujen sisältöjen laatimisessa. Ammattilaista käytetään some-kanavien sisällöntuotannossa. Miksi kuluttaisit työaikaasi verkkopedagogiikan opiskeluun, kun voit luottaa verkkokurssien sisällön laadinnassa asiantuntijaan?


Jos sisältö suunnitellaan ja toteutetaan huolella, se vie leijonanosan verkkokurssin toteuttamiseen käytettävästä ajasta. Tekniikan täytyy totta kai olla toimivaa, mutta se ei enää nykytyökaluilla ole vaativin eikä aikaa vievin osuus verkkokurssin teossa.


Homma toimii sujuvimmin, kun verkkokurssiprojektin vie alusta loppuun läpi asiantuntija, joka tietää, missä järjestyksessä ja miten asiat kannattaa toteuttaa. Sisällöntuotanto on olennainen osa tätä palettia. Älä siis osta ammattilaiselta pelkkää verkko-oppimisalustaa ja teknistä tukea kuvitellen, että saat näin avaimet vaikuttavan verkkokurssin tuottamiseen.



2. Haluatko hyvän kurssin – vai vaan kurssin?


Verkko on tulvillaan kursseja. Valitettavasti myös huonoja sellaisia. Jos olet joskus osallistunut hyvälle verkkokurssille tai tarjonnut sellaista asiakkaallesi, ymmärrät eron.


Osallistuja suorittaa ammattimaisesti laaditun verkkokurssin huomattavasti todennäköisemmin loppuun. Tämän lisäksi hyvä kurssi on vaikuttava eli osallistuja oppii. Jos nämä kaksi asiaa eivät toteudu, mitä hyötyä kurssin tarjoamisesta edes on?


Vaikuttavan kurssin laatimisesta löytyy kyllä viiden vinkin listoja ja opasvideoita – verkkokurssejakin. Valitettavasti kyse ei kuitenkaan ole yhdessä tai kahdessa työpäivässä haltuun otettavasta asiasta.

Ihminen yksin suuressa kirjastossa.

Verkkopedagogiikka on oma tieteenalansa. Se ei ole rakettitiedettä, mutta tiedettä se on. Jokaisesta pienenkin tuntuisesta yksityiskohdasta aina videoiden kestosta monivalintakysymysten laatimiseen on tehty hyllymetreittäin akateemista tutkimusta.


Ajasta ja paikasta riippumattomalla verkkokurssilla oppiminen vaatii erilaisia asioita kuin oppiminen luokkahuoneessa tai opiskelu kouluttajajohtoisesti verkossa. Kokenutkin kouluttaja joutuu siis perehtymään uudenlaisiin käytäntöihin itsenäisesti verkossa suoritettavaa koulutusta suunnitellessaan. Kasvokkain pidetyn koulutuksen materiaalit vaativat aina toimittamista, jos niistä halutaan muokata toimiva verkkokurssi.


Jos haluat, että kurssisi toimii, käytä asiantuntijaa, joka osaa soveltaa pedagogista tutkimustietoa ja verkkokoulutuksen parhaita käytäntöjä sinun sisältöihisi ja kohdeyleisöllesi parhaiten toimivalla tavalla.



3. Oletko itse liian syvällä aiheessa?


Verkkokurssin laatiminen on yleistajuistamista. Asiantuntijakin voi olla timanttinen kiteyttäjä ja viestintävelho, mutta näin ei automaattisesti ole. Usein aiheen syvällisesti tunteva ei myöskään ole paras henkilö mitoittamaan vaikeustasoa aihetta vähemmän tuntevalle yleisölle sopivaksi, ainakaan yksin.


Onnistuneilla tietokirjoilla on kustannustoimittaja. Myös verkkokurssin sisällöstä tulee yleensä selvästi parempaa, jos asiantuntija saa avukseen tulkin, joka auttaa saattamaan tiedon yleisölle ymmärrettävään muotoon. Aiheen näkökulmasta ulkopuolinen maallikko osaa esittää jo kurssin tekovaiheessa ne kysymykset, jotka osallistujakin ennen pitkää esittäisi.



Vaikuttavan verkkokurssin laatiminen vie siis aikaa. Se myös vaatii monenlaista osaamista ja perehtymistä niin verkkopedagogiikkaan kuin viestintäänkin. Totta kai tällaiset tiedot ja taidot voi hankkia myös itse – minun on ainakin vaikea keksiä kiinnostavampaa alaa, johon perehtyä. Jos tällaisten asioiden opiskelu ei kuitenkaan ole intohimosi, kivuttomin tie onnistuneen verkkokurssin toteuttamiseen löytyy todennäköisesti asiantuntijan avulla.



Ixir toimii organisaatiosi oikeana kätenä ajasta ja paikasta riippumattomien verkkokoulutusten suunnittelussa ja toteutuksessa. Kiteytämme teidän sisältönne niin pedagogisesti kuin viestinnällisestikin vaikuttaviksi verkkokursseiksi. Meidän avullamme pysytte myös ajan tasalla alan teknisessä kehityksessä. Lue lisää palveluistamme tai tutustu työmme tuloksiin.





Artikkelin kuvat: Shutterstock


Kirjoittaja on Ixirin toimitusjohtaja ja verkkokoulutussuunnittelija, FT Inka Nokso-Koivisto.


Inka Nokso-Koivisto




Saammeko lähettää sähköpostiisi tiedon

Ixirin uusista blogikirjoituksista?

Kiitos tilauksestasi!

bottom of page